Budgetbeheer betekent dat een budgetbeheerder van de gemeente tijdelijk uw betalingen overneemt. Dit gebeurt vanaf een aparte rekening die speciaal voor budgetbeheer geopend wordt bij de Rabobank.
Uw werkgever of uitkeringsinstantie maakt uw inkomen over naar deze budgetbeheerrekening. Samen met uw budgetbeheerder maakt u afspraken welke betalingen worden overgenomen. Deze afspraken staan in een budgetplan. Nadat deze betalingen zijn gedaan, krijgt u de rest van het geld op uw eigen rekening.
Wilt u weten of u in aanmerking komt voor budgetbeheer? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Wij bekijken dan of budgetbeheer bij uw situatie past. Onze hulp is vrijblijvend en kost niets.
Contact opnemen kan via telefoonnummer 0344 - 637 220 (openingstijden). Of u stuurt een e-mail naar socialepoort@tiel.nl. Een medewerker van het team Schuldhulpverlening neemt dan binnen twee werkdagen contact met u op. Vergeet niet uw telefoonnummer in de e-mail te zetten.
Nadat wij uw situatie via de telefoon kort hebben doorgesproken, nodigen wij u uit voor een persoonlijk gesprek. Gemeente Tiel heeft geen wachtlijst, waardoor wij u snel kunnen helpen. Is er sprake van een spoedsituatie? Dan plannen wij het eerste gesprek al binnen drie werkdagen.
Budgetbeheer is een onderdeel van de Sociale Poort. De schuldhulpverlener bespreekt met u of budgetbeheer in uw situatie de beste oplossing is. Als dit zo is, zorgt uw schuldhulpverlener ervoor dat budgetbeheer wordt ingezet.
Probeer ondertussen belangrijke vaste lasten op tijd te betalen. Belangrijke vaste lasten zijn onder andere huur, gas, water, licht en zorgverzekering.